Mødekalender 2024

Bornholm under kolde krig

Vi mødes i 2024

Program og tidspunkter opdateres her på hjemmesiderne og i Klippeøen.

Bemærk: Med mindre andet er angivet afholdes vores arrangementer i Grønnegadecentret, Grønnegade 15 i Hillerød.

Listen er opdateret 2. juli 2024

22. september

Foredrag om Den Kolde Krig på Bornholm

Vores første arrangement efter sommerferien bliver søndag den 22. september med et foredrag om Bornholm under den kolde krig.

Det er vores eget medlem Keld Nicolaisen som vil fortælle os om Bornholms situation i årene efter 2. verdenskrig. Vi har jo i de seneste år belyst 2. verdenskrig på øen ved flere lejligheder, senest tiden med russerne. Nu flytter vi fokus til årene efter krigen.

Foredraget foregår naturligvis i Grønnegadecentret og vi begynder kl. 14.00. Vi serverer kaffe og dagens kage for dkk. 50,- for medlemmer, og dkk. 75,- for andre.

Keld Nicolaisen, der som premierløjtnant af reserven har været tjenestegørende ved Bornholms Værns Luftværnsartilleri og havde en nøgleposition som ildlederofficer fra 1965 til 1968 vil fortælle om, hvorfor Bornholm var hårdest ramt under Den Kolde Krig. Frygten for en ny russisk besættelse af øen hvilede som en skygge over Bornholm helt frem til år 2000.

20.oktober

Hans Henrik Fentz har oplevet mange forskellige steder her i verden. Han kommer og fortæller os om sin gflodetropper tilværelse der bl.a. 3 gange har bragt ham til Tristan da Cunha.

17. november

Bornholmerfrokost med musikalsk indslag af Lone Gründwald og Finn Christiansen.