Mødekalender 2022

Vi mødes i 2022:

Program og tidspunkter opdateres her på hjemmesiderne og i Klippeøen.

Listen er opdateret 6. september

September 2022.

Den 12. september: Rundvisning på Garderhøjfortet i Gentofte.

AFLYST

Oktober 2022

9. oktober Ann Vibeke Knudsen.

Vi har lavet en aftale med Ann Vibeke Knudsen om at besøge os den 9. oktober kl. 14.00. Ann er bestemt ikke hvem som helst så vi er meget glade fordi hun vil komme en tur til Hillerød. Hun er Museumsleder emiritus, Bornholms Museum, siden 1982 ansat på Bornholms Museum som museumsinspektør, fra 1996 som museumsleder. Hun har blandt andet deltaget i etablering af landbrugsmuseet Melstedgård, keramikmuseet Hjorths Fabrik samt utallige udstillinger og publikationer. Har skrevet adskillige bøger og artikler med afsæt i Bornholms historie. De behandler vidt forskellige emner som bornholmske fotografer, Søholm, DBJ, anden verdenskrig, dansk deltagelse i koloniseringen af Congo samt en kogebog. Hun er medlem af Bornholms Historiske Samfund fra 1996, formand og senere redaktør for Bornholmske Samlinger. Formand for Kulturhistorisk Råd i Bornholms Regionskommune. Medlem af Kulturmiljørådet. Bestyrelsesmedlem i Kastellets Venner, Forsvarsmuseet på Bornholm. Blot for at nævne enkelte af Ann’s meriter.

Ann Vibeke tager i fordraget udgangspunkt i de utallige fotografier som er en meget vigtig del af historieformidlingen

Vel mødt i Grønnegadecentret. Kaffe med brød serveres for dkk. 50,- for medlemmer og dkk. 75 for ikke-medlemmer.

Husk tilmelding til kasserer Bente Jakobsen senest den 1. oktober. (tlf. 5122 7452 el. bente-finn@jakobsen.mail.dk).

30. oktober: Foredrag med Finn Hansen, ”367 ture på Bornholm”

Finn Kofoed Hansen er tidligere naturvejleder på Naturbornholm og er nu pensionist. Den bornholmske natur holder dog fortsat Finn aktiv når han bl.a. dagligt opdaterer hjemmesiden 367ture.dk. Finn har også skrevet bogen ’367 ture i Bornholms Natur’.

Vi kommer helst sikkert til at høre om Finn’s egne favoritsteder i den bornholmske natur. Foredraget er et sikkert grundlag for den næste rejse til Bornholm hvor vi kan få forslag til nye oplevelser.

Som altid forgår foredraget i Grønnegadecentret. Pris for foredrag og kaffe: Medlemmer 50 kr., ikke medlemmer 75 kr. Tilmelding til Bente Jakobsen, tlf. 5122 7452, e-mail bente-finn@jakobsen.mail.dk senest en 22. oktober.

November 2022

13. november , Bornholmerfrokost og musikeren Jens Ole Phil

En tradition i foreningen ar at vi samles til en frokost, der I et eller andet omfang er inspireret af bornholmsk tradition. Søndag den 13. november kl. 12.30 bliver der igen serveret stor frokost i Grønnegadecentret hvor der vil være nogle bornholmske specialiteter på menuen. Dertil kan nydes både Svaneke-øl og snaps ’hjemmefra’. Gå ikke glip af denne hyggelige sammenkomst. Prisen for hele arrangementet er kr. 150,- per person, inklusive én øl eller. vand.

Extra: Efter frokosten kommer den bornholmske musikant Jens Ole Pihl og underholder med et muntert repertoire.

Tilmelding er nødvendig, til Bente på telefon 51227452 eller email (bente-finn@jakobsen.mail.dk) senest den 6. november.

Se hele menuen på vores hjemmeside i slutningen af oktober.

December 2022

3-4. december, Bornholm kommer til Hillerød, Royal Stage

En 26 års lang tradition med Juleskibet Povl Anker, der lagde til kaj med bornholmske specialiteter først i København senere i Køge, sluttede inden Bornholmstrafikken den 1.sept. 2018 overdrog sejladsen til Bornholmslinjen.

I Hillerød har man en driftig bornholmer i direktør i Royal Stage, tidligere Frederiksborg Centret, Carsten Larsen. Han, kunsthåndværkere og handlende på Bornholm så en mulighed for at få juleskibet til Hillerød og i 2017 lancerede man ’Bornholm kommer til Hillerød’.

Arrangementet blev gentaget i 2018, 2019 og 2021 med både et stigende antal stande og gæster.  Den 3. og 4. december 2022 kommer Bornholm igen til Hillerød. Her er der mulighed for at købe bornholmske specialiteter ind til den forestående jul, både af mad-, drikkevarer og julegaver.

Bornholmerforeningen i Hillerød har igen en stand, som i 2018, 2019 og 2021, hvor vi fik hilst på både egne medlemmer og på medlemmer af vores søsterforeninger.

Bestyrelsen vil orientere nærmere herom senere. Vi udsender mail til alle dem vi har en mailadresse på. Hvis ikke vi har din email-adresse kan du skrive til Hans-Jørn Green på hjgreen@youmail.dk.

I kan følge med på Royal Stage´s hjemmeside: https://royalstage.dk/kalendere/udstilling/bornholm-kommer-til-hilleroed/