Mødekalender 2024

Vi mødes i 2024

Program og tidspunkter opdateres her på hjemmesiderne og i Klippeøen.

Bemærk: Med mindre andet er angivet afholdes vores arrangementer i Grønnegadecentret, Grønnegade 15 i Hillerød.

Listen er opdateret 4. marts 2024

17. marts.

Generalforsamling

Vi holder generalforsamling i henhold til vedtægterne søndag den 17. marts kl. 13.00. Vi samles i Grønnegadecentret, Grønnegade Hillerød.

Efter generalforsamlingen serveres 2 stk. smørrebrød + kaffe. Maden koster kun dkk 50,-. Drikkevarer kan købes separat. Det er selvfølgelig muligt at deltage i generalforsamlingen uden at købe smørrebrød.

Stig Sommer har lovet at underholde os med lidt musik i løbet af eftermiddagen.

Vi slutter eftermiddagen med et amerikansk lotteri.

Tilmelding til spisning er nødvendig til Bente på telefon 51227452 eller email (bentefinn@jakobsen.mail.dk) senest den 8. marts.

Dagsorden iflg. vedtægterne.

1. Valg af dirigent.

2. Beretning fra bestyrelsen om foreningens virksomhed i det forløbne år.

3. Forelæggelse af det reviderede regnskab.

4. Forslag fra bestyrelsen.

5. Forslag fra medlemmer.

6. Valg af:

A. Bestyrelsesmedlemmer.

B. 2 suppleanter.

C. 1 revisor + revisorsuppleant.

7. Eventuelt.

Det reviderede regnskab vil være fremlagt til eftersyn ved generalforsamlingen.

Vi vil gerne gøre opmærksom på at der er 2 ledige pladser i bestyrelsen hvor vi gerne skal have valgt medlemmer som har lyst til at bidrage til foreningens arrangementer.

21. april. Lillian Hjorth West.

Bemærk venligst at sætternissen har været på spil så der står en forkert dato i Klippeøen.

Søndag den 21. april er der to virkelig kendte bornholmere på programmet.

Lillian Hjort Westh kommer for fortæller os om en af Bornholms mest kende kunstnere, Oluf Høst. Lillian har været hos os én gang før hvor hun fortalte os om Martin Andersen Nexø, og dette foredrag har inspireret os til at invitere hende igen. Lillian har været foredragsholder gennem mange år på højskoler og i foreninger i hele landet.

Hun er født og opvokset på Bondegård i Rutsker på Bornholm og læreruddannet fra Tønder Seminarium. Hun arbejdede fra 1983 – 2017 på Bornholms Højskole. De sidste 10 år som del-forstander.

Oluf Høst behøver ingen introduktion. Bornholm, Gudhjem og Oluf Høst hænger nøje sammen. Hans museum ligger i dag i hans hjem på Norresan i Gudhjem..

For Høst var det den franske maler Cézanne, der fik størst betydning og blev hans absolutte kunstideal.

I 1929 flyttede Høst tilbage til Bornholm og fik endelig mulighed for at male de motiver, der begejstrede ham, og som han livet igennem holdt fast i. Vi kender - og holder af dem alle sammen allerede. Udsigten over Gudhjem, silderøgerierne, Sankt Hans-bålene, dramatiske ildebrande og ikke mindst Bognemark blev tilbagevendende motiver. Bognemark lå på toppen af klippepartiet over hjemmet på Norresân.

Foredraget foregår naturligvis i Grønnegadecentret og vi begynder kl. 14.00. Vi serverer kaffe og dagens kage for dkk. 50,- for medlemmer, og dkk. 75,- for andre.